tirsdag 12. juni 2012

Leseprosjektet

Jeg lovte å komme tilbake til hvordan årets leseprosjekt gikk, og her er en kort rapport.

Jeg endte med å gjennomføre leseprosjekter i to klasser. Slik gikk det:

LESEPROSJEKT 1
I den første klassen leste vi disse bøkene: Dødslekene (Collins), Bli hvis du kan, reis hvis du må (Flatland), Flaggermusmannen (Nesbø), Turneren (Faldbakken), Muleum (Loe) og Utsikt til paradiset (Ambjørnsen).

De bøkene som klart traff best var Dødslekene, Muleum og Flaggermusmannen. Bli hvis du kan, reis hvis du må overraska også noen av leserne. Jeg tror de likte den bedre enn de trodde først. Dødslekene skapte veldig engasjement, det var morsomt. De fleste elevene som leste den kasta seg over de to neste. Og mange dro sammen på filmpremieren. Lesing av romanene gikk fint. Etter et par uker fikk elevene utdelt oppgaver der de kunne velge ulike nivåer. Oppgavene gikk på tema, miljø og personskildring. Og de var nokså spesifikke. Jeg brukte mye tid på å lage disse oppgavene - men det fungerte veldig fint. Da alle hadde lest bøkene, så hadde vi gruppesamtaler der jeg satte karakter. Samtalene tok utgangspunkt i de oppgavene de hadde fått. Og det var ganske greit å vurdere det. Vurderingskriterier var gjort kjent for elevene på forhånd. Tilbakemeldinga fra elevene var at de likte godt denne prøveformen. De likte også muligheten til å diskutere spørsmåla på forhånd og blei ikke overraska over hva de blei spurt om. Jeg hadde mange interessante samtaler der vi kom innom ulike emner. Spesielt spennende var samtalene rundt Helga Flatlands roman. Der var det mye å ta tak i.
Til slutt skrev elevene også et kort innholdsreferat av romanen de hadde lest på nynorsk.

LESEPROSJEKT 2
I den andre klassen gjorde jeg nokså grundig research på hva slags bøker elevene likte å lese. Ut fra det komponerte jeg en lang liste med bøker som jeg i samarbeid med skolens bibliotekarer presenterte for elevene. Vi kombinerte det med skolens kriminelle uke der elevene også fikk møte forfatter Thomas Enger. Romanen Skinndød var selvsagt et av valgene. På skolen min har vi helt supre bibliotekarer som stiller opp på alle vis, og de troppa opp i klasserommet med boktralle og engasjerte presentasjoner. Vi presenterte 12 bøker og disse romanene blei valgt ut:

En beretning om blindhet (Saramago)
Lille Stjerne (J. A.Lindquist)
Dødslekene
Broren min (Eline Helleland)

Mengele zoo
Skinndød
Flaggermusmannen
Muleum
Sirkelen (svensk fantasy)

Dette prosjektet foregikk i en yrkesfagsklasse med kun 2 norsktimer i uka. Med så mange romaner, lagde jeg ikke tilsvarende oppgaver som i den andre klassen. Men leseperioden munnet ut i tilsvarende boksamtaler. Da tok jeg utgangspunkt i kapittelet om Episk litteratur i Tema 1. Og spørsmålene mine kretsa rundt fortellermåter, verdier, tematikk, personskildring. Elevene var likevel ikke så godt forberedt på hva jeg skulle spørre om. Og jeg ser at det var en ulempe i forhold til den første runden. Noen grupper var store her, mens andre hadde samtale med meg alene. Siden vi har få timer, blei nok samtalene noe hektiske. Og elevene fikk litt lang tid til å lese romanen (2 måneder). Mange leste fort ut boka og glemte den litt til boksamtalen. Likevel var det mange som likte samtalene og syntes de fikk avslutta lesningen av romanen på en fin måte. I begge de to klassene likte de fleste elevene samtaleformen bedre enn framføring. Og mange av samtalene her blei også interessante og gode. Elevene syntes de kom på ting når de hørte hva andre sa, mens andre blei stressa av at deres replikker blei "tatt". Det morsomme med denne klassen var at elevene likte boklista mi veldig godt. Flere elever kasta seg over flere av bøkene på lista. Spesielt Lille stjerne slo godt an. Romanen er jo bisarr og brutal og har mange overraskende, brutale elementer. Jeg viste videoen under da jeg presenterte romanen, og den var nok interessant.



Noen av elevene leste Mengele zoo med stor interesse. Den hadde vi gode diskusjoner rundt, og Dødslekene blei like populær i denne klassen. Jeg tror kanskje jeg traff  godt i denne klassen på bokvalgene. Det resulterte nemlig i at vi søkte om å få bli juryklasse til Ungdommens kritikerpris. Nå venter vi i spenning på avgjørelsen.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar