Mine VG1-elever har
i år deltatt i et forsøk med heldigital skolehverdag. De har i stedet for
vanlig skole-PC hatt en mindre hybrid-PC, altså en PC med touchskjerm og
avtagbart tastatur. Jeg har lyst til å
kort fortelle om hvorfor jeg synes dette fungerer bra!
Elevene mine har
alle notatbøker og lærebøker samla på ett sted, nemlig i Pcen sin. Vi har i år
brukt Brettboka i alle fag. Og dermed slipper vi forsinkelser ved at elevene
har glemt bøker i skapet eller ikke har med seg notatbøker. Pcen lader de om
natta hjemme, så de går sjelden tom for strøm. Nødvendig utstyr til timene er
jo stort sett bare den lille Pcen.
2. Hybrid-Pcen mer
mer fleksibel enn en vanlig PC.
Jeg liker kjempegodt
at elevene kan ta skjermen av tastaturet og legge Pcen ned. Den er dessuten så
liten at jeg helt fysisk ser elevene bedre. De kan ikke "gjemme seg bak"
skjermen i like stor grad som når PCen har vanlig størrelse. Likevel oppleves ikke Pcen som for liten, for elevene har jo touchfunksjon
og forstørrer kjapt det som evt. står med for liten skrift. Og Touchfunksjonen
er dessuten veldig kjekk når de jobber med lærebøkene. Det å kunne forstørre,
markere og ta notater er det veldig fint å ha muligheten til studieteknikkmessig.
Selvsagt kan man også gjøre det på en vanlig PC, men det er enda lettere med
touchskjerm, synes jeg. Det at formatet er lite, gjør at elevene lett kan ta den med
seg rundt og bruke PCens kamerafunksjon for eksempel.
3. Elevene har alt
samla på ett sted.
I år har vi brukt
Onenote og Brettboka i alle fag. Elevene opplever at de ikke mister notater og
at de raskt kan søke opp informasjon de har behov for. Pcen blir først og
fremst et redskap for å lære, ikke for å bli underholdt.
4. Elevene lærer seg
å holde fokus i digitale omgivelser.
I studier og
arbeidsliv senere vil elevene møte digitale fristelser. Mobiltelefonen er med
overalt, og de skal forsøke å unngå å skli ut på Facebook eller nettaviser når
de strengt tatt skal fokusere på å lese til eksamen. Derfor trenger skolen å
hjelpe elevene til å lære å konsentrere seg selv når de har PC med åpent nett
tilgjengelig hele tida. Jeg er positivt overraska over hvor bra dette faktisk
går. Men lærerne har selvsagt også hatt ekstra fokus på akkurat dette i år.
Likevel tror jeg at elevene opplever at det at Pcen er oppe nesten hele tida,
tvinger dem til å holde fokus. Jeg opplever det faktisk annerledes med de
elevene som bruker PC mer sporadisk i skoletimene. For disse elevene kan det være
lettere å la seg friste av andre og mer underholdende sider enn itslearning når først PCen tas i bruk.
5. Elevene blir
bevisste på hvordan de lagrer, deler og systematiserer.
På vår skole har vi
vært nysgjerrige på Onenote en god stund, men først prøvd det systematisk ut
med elever i år. Erfaringene mine er veldig positive. Elevene er opptatt av å
synkronisere mot sky, de deler gjerne blokker eller notater når de jobber
sammen. De har hatt en veldig positiv utvikling med å opprette gode systemer i
notatblokkene sine. Generelt har de blitt mer fleksible digitalt. De har lært
mye om hvilke muligheter som finnes for å utnytte det digitale til læring og
lagring av stoff de vil ta vare på. Og de har blitt bevisste på hvilke notater det er nyttig å bevare. Samarbeid med medelever dokumenteres enkelt i en delt
blokk eller et delt dokument. Når de har lært seg Onenote, skjønner de greit
prinsippet bak andre liknende verktøy som Google docs. I det hele tatt har de
lært seg å være digitalt fleksible.
Jeg mener at
digitale ferdigheter er viktig, og at vi ved å legge til rette for også det
digitale i de ulike fagene, kan hjelpe elevene til å bli digitalt smartere
samtidig som de kan lære på en god måte uten å bli distrahert.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar