Endelig fikk jeg anledning til å delta på den kule Sandvikakonferansen!
Jeg har hatt en super dag sammen med to kollegaer fra skolen min. Jeg synes egentlig jeg fikk bekrefta at jeg er på rett pedagogisk spor når det gjelder bruk av IKT. Og spesielt likte jeg Tom Barrets oppfordring: Encourage chaos!
Jeg skal gruble litt over hvordan jeg kan få elevene til å stille flere spørsmål. Den ene kollegaen min oppsummerte dette fint med å si at vi må undre oss sammen med elevene våre. Jeg tror generelt jeg presenterer for mye og lar elevene gruble litt for lite.
Disse ideene skal jeg ta med meg fra konferansen videre inn i skolehverdagen:
TAGGING OG EGENEVALUERING
Jeg blei fascinert over taggetankegangen til Tom Barret: Fag - emne - følelse
Eksempel: Norsk - norrønt språk - vanskelig og så videre forklare hva som er vanskelig, se hva andre elever synes er vanskelig og sliter med. Stille noen spørsmål, rett og slett evaluere seg selv underveis. Jeg vet ikke om det er nødvendig at elever på videregående må ha innsyn i hverandres "temperaturmåling" på samme måte som Barrets yngre eleveksempler. For 17-åringer kan det kanskje bli litt stigmatiserende å se hvem som sliter. Sånn sett så kan kanskje loggfunksjonen brukes her. Men loggen i its learning er litt uoversiktlig. Og det hadde vært flott å se kjapt hvem som sliter med hva og sånn sett kunne veilede bedre. Kanskje er en ikke-anonym undersøkelse bedre som temperaturmåler for å se hvem som trenger hva av hjelp. Jeg tenker at en kombinasjon mellom enkle undersøkelser for å sjekke hvem som forstår hva og loggfunksjonen kan fungere fint.
Kanskje kan en undersøkelse se sånn ut.
ELEVENE ER MED Å SKAPE FAGSTOFF
Jeg likte godt det Jonny Eriksen presenterte om its learning og om å gi elevene grønn pluss.
Og jeg oppretta straks en slik mappe i norskfaget mitt. Her har elevene tilgang til å selv bruke "legg til-funksjonen" eller grønn pluss. Å la elevene bruke for eksempel diskusjonsforumet, tror jeg kan være nyttig. Her er et konkret eksempel jeg tenkte å bruke mandag - da må nemlig elevene mine jobbe litt på egenhånd:
BRUK AV GOOGLE DOCS
Siden i vår har jeg brukt Google docs konsekvent ved skriveoppgaver. Elevene har fått veiledning i skriveprosessen, og både jeg og elevene har vært godt fornøyde. Jeg starta med dette inspirert av Bjørn Helge Græsli på Twitter. Og det var interessant å høre ham fortelle om dette på konferansen i dag.
Noen av elevene mine er litt frustrerte over dette fordi de mangler innlogg på googlekontoen. Dette er kanskje et annet innlogg enn det de bruker på bloggen (hvis de bruker blogg.no), og ja, det blir mye passord for dem. Tilbakemeldingene fra elevene som virkelig utnytter mulighetene som ligger i denne veiledninga, er derimot veldig positive. Det er spennende å følge elevenes prosess, og det er fint å få "snakke" i teksten med eleven. Ofte avtaler vi en tid jeg skal gi respons - f. eks klokka 20 tirsdag kveld. Og mange er pålogga da og jobber videre fordi de får snakke med meg om teksten der og da.
Jeg har enda ikke utforska mulighetene som ligger i å lage undersøkelser i Google. Og jeg syntes dette virka veldig interessant. Dette ser jeg fram til å teste ut. Positivt er det også om elevene kan ta slike undersøkelser uten innlogg, siden dette helt klart er en bøyg for mange. Å la elevene evaluere egen læring, motivasjon, innsats og forberedelser nokså konsekvent, er definitivt noe jeg vil forsøke på. I det hele tatt er alt som kan gjøre elevene mer bevisste på egen læringsprosess, en god ting!
SAMARBEID I GOOGLE DOCS
I Tom Barrets parallellsesjon fikk vi demonstrert hvordan man sammen raskt kan skape noe sammen i google docs
I løpet av kort tid delte deltakerne gode råd med hverandre i forhold til vurdering. Sjøl tar jeg med meg "Two stars and a wish" som kommentar til korte elevtekster.
PUBLISERE OG LEVERE
Sist, men ikke minst, må jeg ta med noen tanker om dette rundt publikasjon. To av mine klasser blogger i år.
Her er mine lærerblogger:
http://kk1johannenord.blogspot.no/
http://norsksida1112.blogspot.no/
For hvis det er sånn at dagens unge ikke er digitalt innfødte, da trenger de veiledning. Og som det også blei sagt i løpet av konferansen: Elevene skal synes og ikke skjermes.
Jeg synes vi må oppfordre elevene til å dele med hverandre, og bloggverktøyet er fint på den måten. Jeg skriver eksempler på hvordan elevene kan løse oppgavene på bloggen min http://norsksida1112.blogspot.no/2012/10/aktantmodellen-og-twilight.html Ideen er at elevene kan herme. Jeg mener nemlig at vi oftere må gi elevene eksempler på oppgaveløsning. I innlegget over forsøker jeg å overføre Greimas´ aktantmodell til Twilight. Og elevene får i oppgave å forsøke seg på det samme i forhold til en Hollywoodfilm eller TV-serie. Elevene mine vurderes aldri i bloggene, men de får vist hverandre og andre interesserte. Og det synes jeg er en fin ting.
Jeg er inspirert til å fortsette å dele, til å forsette å prøve ut, til å fortsette å forbedre egen undervisningspraksis. Takk til Sandvika vgs for en super dag!
Flott at du likte innlegget mitt, og takk for at du delte blogginnlegget. :)
SvarSlettHilsen Jonny Eriksen