Muleum (Erlend Loe)
Dødslekene (Suzanne Collins)
Turneren (Knut Faldbakken)
Bli hvis du kan, reis hvis du må (Helga Flatland)
Flaggermusmannen (Jo Nesbø)
Utsikt til paradiset (Ingvar Ambjørnsen)
Elevene fikk velge ganske fritt, men helst ville jeg ha fem elever per bok. To bøker på denne lista pekte seg raskt ut som favoritter - Flaggermusmannen og Dødslekene. Og fordi jeg tenkte at det viktigste er at de leser noe de har lyst til å lese, så bestemte jeg meg for å være fleksibel. Helga Flatlands bok vekka også en del nysgjerrighet, så jeg er spent på hva elevene synes om den.
Siden jeg skal ha et nytt leseprosjekt i en annen klasse, tenkte jeg å jobbe videre med lista over bøker. Til den andre klassa har jeg starta med en kartlegging av hva slags lesere elevene er og hva de liker å lese. Krim og fantasy er det som står tydeligst ut. Men en del ønsker også å lese litt triste bøker som "Idas dans". Neste leseliste kommer til å bli lengre for enda større fleksibilitet. Jeg tenker at klassesett egentlig er litt dumt på Vg1, mange elever har nesten aldri lest en bok - og da er det bedre å finne noe for enhver smak. Jeg har dette skoleåret et tett samarbeid med bibliotekarene på skolen. Og her har jeg fått masse god hjelp! Nå er jeg spent på hvordan bøkene mottas i neste klasse. På den lista står blant annet krim av Thomas Enger. Dødslekene er fortsatt med (den er veldig populær) og den nye svenske fantasyboka Sirkelen. Jeg er spent på neste runde.
Tanken min bak dette prosjektet er også at flere elever skal lese samme bok sånn at de kan diskutere den, og så vil jeg ha flere bøker representert i klassen slik at elevene evt. kan anbefale til hverandre. Arbeidet skal munne ut i en fagsamtale/ litterær samtale der jeg tar ut elever som har lest samme bok og har en diskusjon om tema, miljø og persongalleri. Her skal elevene jobbe med konkrete oppgaver på forhånd som forberedelse.
Jeg håper dette vil fungere, og skal selvsagt komme tilbake til hvordan prosjektet går :)
http://www.flickr.com/photos/timypenburg/5022058073/ (via Creative Commons) |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar