Etter dagens
konferanse om revisjon av læreplanen i norsk på lærernes hus i Oslo, så tenker
jeg litt på framtida til faget og om vurdering - siden det er alt jeg tenker på for tida..
Det snakkes om å
slanke faget, men hva skal ut? Ikke den europeiske litteraturen, ikke
sammensatte tekster , ikke sidemål… egentlig vil vi ha inn mer grammatikk
faktisk, mer om det nordiske språkfellesskapet og mer fokus på tekstarbeid. Jeg
er usikker på om dette regnestykket går opp.
Det sagt er det en
spennende debatt vi går inn i. Nå i første omgang skal timetallet på yrkesfag opp til debatt.
Forslaget er 2+4+8
eller 4+2+8. Målsetningen er å få til mer yrkesretting av norskfaget. Jeg er i
tvil om det er rett å øke timetallet i norskfaget de første to åra, mange av
YF-elevene mine ønsker seg ikke MER norsk, men mer rom for yrkesretting, det vil
iallfall jeg gjerne ha.
Videre forstår jeg
det slik at i arbeidet med en revisjon av den eksisterende læreplanen, ligger
en diskusjon om å redusere antallet karakterer i faget. Forslaget går på
innføre én karakter med alle tre nåværende disipliner innbakt. Dette er jeg
usikker i forhold til. Muntlige og skriftlige ferdigheter er nokså forskjellige
i natur. Og i min erfaring som norsklærer, er ofte karakterene her sprikende.
En elev kan fint ha fem i norsk muntlig og tre i norsk hovedmål og sidemål.
Skal den eleven ha fire i norsk da?
At norsklæreren
retter mye, er en kjent sak. Og ja, når vi skal karaktersette tre disipliner på
ett fag med fire uketimer, så blir det mye vurdering for elev og for lærer. I
dag fikk vi høre leder i Elevorganisasjonen, Andreas Borud, fortelle om det han
kalte prøvepress. Det mener han er at elevene alltid har press på seg om at de
blir vurdert, alt som presteres i norskfaget teller. Derfor er det ikke rom for
å prøve ut sjangre eller eksperimentere med ulike framføringsformer.
Norsklæreren må innhente en 6-9 karakterer hver termin i faget for å få nok
grunnlag for de tre karakterene. For å
lette på dette, ser jeg at to karakterer iallfall bør være en god løsning. I
tillegg må norsklæreren antakelig endre vurderingspraksis noe. Elevene mine
etterspør prossessorientert arbeid - de vil ha sjansen til å forbedre en tekst.
Kanskje må vi jobbe på en annen måte? Kanskje setter vi for mange karakterer?
Kanskje elevene kan fullføre det skriftlige sidemålet på Vg2? En kursdeltaker i
dag foreslo å øke timetallet i norsk på SSP til 6+6+6. Da får vi bedre tid og
mer ro i faget. Borud poengterte også at
norskfaget er et dannelsesfag og at dannelsen ikke kan vurderes som sådan.
Dette er det viktig å huske på. LNUs landskonferanse
til våren skal blant annet handle om dette.
Jeg tenker - tre
karakterer i faget gjør at vi stadig styrer med å etablere situasjoner der
elevene skal vurderes. Og er dette egentlig vurdering for læring? Eller er det
vurdering for karakterer? Er dette vurdering for at læreren skal ha ryggen fri
når terminkarakteren skal settes? Må vi vurdere det eleven gjør hele tida? Kan
han av og til få lov til å vurdere seg selv også - og uten å få fasiten fra
læreren og en karakter slengt tilbake?
Og nå beveger jeg
meg unna det som egentlig var tema for konferansen i dag, men dette med
vurdering er så viktig, og uavhengig av antall karakterer mener jeg det er noe
vi kan ta tak i her og nå.
Og jeg tenker at vi
må snakke med elevene om dette, om vurdering, om norskfaget, om hva som skal
læres og hvorfor og hvordan. Og før jeg skriver meg mer ut på viddene her, så
avslutter jeg bloggposten og formulerer heller
en ny post om mulige skisser til gjennomføring av vurdering i norskfaget som
kanskje kan gi bedre læring.
Kjenner jeg får lyst til å skrive en læreplan selv...
SvarSlett