tirsdag 13. april 2010

Samskrivingsverktøy

Nå har jeg eksperimentert litt med forskjellige samskrivingsverktøy. Dette er et verktøy elevene liker veldig godt, og spesielt Etherpad. Etherpad forsvinner i morgen, 14. april. Så vi får satse på at klonen www.typewith.me holder stand

I dag testa jeg its learnings prosessorienterte dokument. Jeg kan ikke se at det oppfører seg så veldig annerledes som en diskusjon. Kanskje den kan sammenliknes med Edmodo og diskusjonsfunksjonen der, men Edmodo er mer fancy og har et ryddigere utseende. Elevene likte ikke verktøyet i its learning så godt etter at de hadde brukt Etherpad.

Så prøvde vi google Docs. Det virker som om man må ha en gmail-konto for å skrive, iallfall kunne jeg ikke bare poste lenken til dokumentet på its learning og be elevene skrive. Det virka som de måtte inviteres via e-post. På en måte er jo dette tryggere enn de åpne dokumentene som etherpad/typewith.me. Men jeg opplevde det som tungvint, og vi ga opp "eksperimentet" ganske raskt.

Chatten i Etherpad/typewith.me har jeg nevnt før. Elevene synes det er veldig kult i starten, men etter hvert har de sett at de egentlig har god bruk for den. Tenk at de skal produsere en tekst sammen, da kan de diskutere hva som skal med i teksten i chatten - eller diskutere andre ting i forhold til oppgava uten å ta "praten" i selve dokumentet. Jeg synes ikke den chatten er så dum. En annen fordel med de åpne dokumentene, er at elevene lett kan dele lenkene seg i mellom og komme inn på dem seinere.

Samskrivingsdokumenter oppleves som veldig nyttig av elevene

5 kommentarer:

  1. Enig i at Etherpad er det smidigste når man skal jobbe i klasserommet. Google docs har likevel noe større funksjonalitet. Siden elevene kan ha nytte av dette, og siden det blir en del registreringer og kontoer, har jeg bestemt meg for at det første elevene skal gjøre når de begynner til høsten er å opprette en egen g-mailkonto.

    SvarSlett
  2. Jeg brukte google docs i studier i fjor og det fungerte greit. Du må invitere deltagere, men jeg kan ikke huske om vi måtte ha gmail-konto. Kjekt å ha uansett! Du får også tilgang til en chattefunksjon, men vi endte opp med å diskutere rett i dokumentet. Når flere skriver samtidig hendte det at ting forsvant under lagring, men det var ikke noe stort problem.

    SvarSlett
  3. Fin oppsummering, tydelig at elevene liker disse verktøyene. Ellers er jo som Henning sier Google docs mye mer omfattende og har mange flere muligheter, og er jo egentlig en tekstbehandler på nett + med mange andre muligheter. Med Google-konto får man tilgang til mange nyttige verktøy, og hvis elevene allerede har opprettet blogger i Blogger, så har de jo en slik konto. Google docs egner seg kanskje til litt større skriveoppgaver? Det er jo også mulig å chatte i gmail også. Jeg har aldri brukt det der i it´s learning, virker så tungvint, men bruker diskusjonen en del.

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarer. Nå fikk jeg tips om nye google docs, det må jeg sjekke ut. Demonstrerte www.typewith.me for kollegaer i går, og det slo egentlig godt an. Jeg må sjekke ut google docs litt nærmere.

    SvarSlett
  5. Jeg mener at selv om etherpad er besnærende med sin enkelhet, så erstatter dette ikke google docs. Skal man organisere sin egen læring på en smart måte, er det ikke noe bedre enn google docs for å si det litt bombastisk.

    SvarSlett