onsdag 16. september 2009

Edmodo - mikroblogg i undervisninga

Nå har jeg testa ut verktøyet Edmodo. På mange måter likner Edmodo på Twitter, men Edmodo har den fordelen at det ikke er så åpent. I Edmodo kan man registrere seg som lærer og så kan man lage en gruppe. Denne gruppen har en kode. Og når elevene registrerer seg, så kan de søke medlemskap i gruppa ved å skrive inn koden.

Så er vi alle i samme gruppe, og jeg kan poste oppgaver eller emner til diskusjon til elevene. Og så skriver de i gruppa. Svarene legger seg under hverandre. Jeg som lærer, kan "tagge" eller merke dem, slik at jeg kan lage oversikt over temaene som diskuteres.

I dag ville jeg at elevene skulle foreslå spørsmål til en test jeg skal lage i its learning. Dette var i en påbyggklasse i norsk, og til nå har vi gjennomgått emnene norrøn litteratur, renessansen og språkhistorie 1100-1600. Elevene posta spørsmålene sine, jeg tagga dem underveis
Oversikten min så til slutt slik ut:

Tags

Videre kunne jeg klikke på "norrøn litteratur" og få opp alle spørsmålene samla under dette emnet. Ulempen her er at elevene ikke får opp denne tagoversikten, det hadde vært en fordel, mener jeg.

Jeg ser at en fordel med dette systemet er at det ikke er noe begrensning på hvor mye man kan poste, slik som det er i twitter (140 tegn). I denne sammenhengen jeg brukte det i dag, så var det OK at elevene ikke hadde en slik begrensning. Men i andre sammenhenger kan det derimot være et poeng at elevene skal komprimere postene sine.

Jeg tenker at det er mange muligheter med dette verktøyet i norskfaget. Elevene syntes det var morsomt å prøve det. Og jeg ser fram til å utforske dette nærmere.

2 kommentarer:

  1. I tillegg kan du velje kva for innlegg (oppgåver, tekst, hendingar osb.) som skal vere offentlege.

    SvarSlett