Så er vi alle i samme gruppe, og jeg kan poste oppgaver eller emner til diskusjon til elevene. Og så skriver de i gruppa. Svarene legger seg under hverandre. Jeg som lærer, kan "tagge" eller merke dem, slik at jeg kan lage oversikt over temaene som diskuteres.
I dag ville jeg at elevene skulle foreslå spørsmål til en test jeg skal lage i its learning. Dette var i en påbyggklasse i norsk, og til nå har vi gjennomgått emnene norrøn litteratur, renessansen og språkhistorie 1100-1600. Elevene posta spørsmålene sine, jeg tagga dem underveis
Oversikten min så til slutt slik ut:
Tags
- norrøn litteratur (8)
- norrønt språk (3)
- Renessansen (6)
- språk 1500 (1)
- uvesentlig (7)
Jeg ser at en fordel med dette systemet er at det ikke er noe begrensning på hvor mye man kan poste, slik som det er i twitter (140 tegn). I denne sammenhengen jeg brukte det i dag, så var det OK at elevene ikke hadde en slik begrensning. Men i andre sammenhenger kan det derimot være et poeng at elevene skal komprimere postene sine.
Jeg tenker at det er mange muligheter med dette verktøyet i norskfaget. Elevene syntes det var morsomt å prøve det. Og jeg ser fram til å utforske dette nærmere.
I tillegg kan du velje kva for innlegg (oppgåver, tekst, hendingar osb.) som skal vere offentlege.
SvarSlettJa, det er sant.
SvarSlett